Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Stockholms hundmässa


Comments
Lalitta

Undrar om du skulle vilja svara på några frågor angående Aussie?
1. Tips till blivande aussieägare?
2. Bra förstahund?
3. Bra i lägenhet?
4. Funkar utan att valla? Och istället träna i agility, lydnad, spår mm (andra aktiviteter?

Tack i förhand och förlåt om du inte gillar frågor!!!

Svar: Jag älskar frågor! Önskar fler ställde frågor i bloggen. ;) Men jag mailar dig ett svar på frågorna, för det blir nog ganska långt.
Lina Lyckelin

Den 2012-12-19 klockan 15:17:59
URL: http://gladasvansens.blogg.se
Lalitta

Hej! Tack tack och tack för att du svarade!
Har mejlat dig om svaren :)

Den 2012-12-19 klockan 20:42:51
URL: http://gladasvansens.blogg.se
capturemoment.blogg.se

Vilken tjusig bild den första var :)

Den 2012-12-21 klockan 12:38:37
URL: http://capturemoment.blogg.se/
Lalitta

Hej Lina!
Har kollat på några av dina videos och vill bara säga vad duktig Loke är och du som lärt upp honom. Har en fråga: hur lärde du honom att släcka lampan?

Svar: Nu kommer jag slänga mig med termer som jag inte vet om du vet. Jag klickertränar ju Loke, så allt han kan är genom den metoden. Läser du boken jag rekommenderade, Klickerträning för din hund, så kommer allt falla på plats. Att tända/släcka lampan var inte svårare än att använda en nostarget på lampknappen (jag använde en post-it, en nostarget han känner till sedan tidigare, vilket också är vitsen med det hela) i vårt fall och sedan fasa ut den och fortsätta belöna att han tryckte på själva lampknappen istället och när jag såg att han fattade det jättebra så började jag även lägga på ett ord för det, först precis när han utförde det och efter ett par gånger strax innan han utförde det. Klart. Det kanske låter omständligt, många tror att det är ett långsamt sätt att träna sin hund på, men den totala tiden det tog för honom att lära sig det var runt en kvart.
Lina Lyckelin

Den 2012-12-22 klockan 22:39:01
URL: http://gladasvansens.blogg.se
Lalitta

sv: Ok :) Menar du ungefär så här fast istället med lampan?
http://www.youtube.com/watch?v=4lL3Js-E1Bc

Svar: Ja, det är ett sätt att göra det.
Lina Lyckelin

Den 2012-12-23 klockan 21:46:14
URL: http://gladasvansens.blogg.se
Sofia

Hej Lina! Vilken fantastiskt inspirerande blogg du har och vad fint du jobbar med din Loke. Jag har en 10 veckor gammal aussietik och vi har redan börjat med vardagslydnaden (sitt, ligg, massor med kontaktövningar, inte röra, loss, inkallning med mera) och nu funderar jag på nästa steg! Vilka övningar rekommenderar Du att vi ska fortsätta med?

Gott nytt år!
/Sofia

Svar: Hej! Kul att du hittat hit! (Via Facebook?) Under valptiden är nog det viktigaste att just göra kontaktövningar och bygga en förtroendefull relation. Trick och sådant kan man ju alltid lära hunden närsom, men miljö- passivitets- och socialträning lägger man den viktigaste grunden för nu dessa första veckor i valpens liv. =)
Lina Lyckelin

Den 2012-12-31 klockan 18:13:29
Anonym

Jag tycker att det låter rimligt! Det är klart att jag påverkas av vad kullsyskonen och andra jämnåriga valpar sysslar med, men jag känner att jag måste agera utifrån min valp och hon är inte tillräckligt motiverad i träningen än :) men jag hoppas hon blir!

Svar: Att utveckla leklust (för belöning) och träningslust kan man absolut göra under valptiden också förstås. =) Lek är till och med väldigt bra att använda vid passivitetsträning. Att lära hunden att passivitet leder till aktivitet - lek. Vid 10 veckors ålder hade jag klickat in Loke och han blev redan då eld och lågor när han hörde mig plocka upp klickerdosan, oj vad kul det ska bli att träna tyckte han. Eftersom klickerträning är helt befriat från användande av obehag (hotfull röst, koppelryck eller whatever) så tar det aldrig lång tid att "sälja in det". ;) Men det är jag, det. Och vid tillbakablick nu i efterhand så hade jag absolut kunnat ta det lugnare med att lära in trick och sådant, men vill du göra det så var envisare än din valp på ett fördelaktigt sätt. ;) Med fördelaktigt menar jag att det är lönsamt att jobba med dig i form av att utdelningen blir något gott att äta eller lek - beroende på vad din valp nu gillar mest.
Lina Lyckelin

Den 2013-01-07 klockan 21:55:53
Sofia

Oj! Det var naturligtvis jag som skrev det ovan.

Den 2013-01-07 klockan 21:57:38
URL: http://hejafreja.blogg.se



Namn :
Spara uppgifter?

Mail :

URL :

KOMMENTAR :



RSS 2.0